To se musí vidět!

 
Hlavní stránka
Informace o škole
Škola
Kontakty
Školská rada
Pedagogický sbor
Výroční zprávy
Školní řád
Rozpočet školy
Historie školy
135 let řemeslného školství v Jaroměři
130 let řemeslného školství v Jaroměři
Odborný výcvik
Truhlářské dílny
Kovodílny
Keramická dílna
Čalounická dílna
BOZP
Učební obory
Čalouník
Tesař
Truhlář
Opravář zemědělských strojů
Strojník
Podkovář a zemědělský kovář
Umělecký keramik
Umělecký kovář a zámečník, pasíř
Pro žáky
Žákovská knížka
Suplování
Rozvrh hodin
Studijní materiály
Školní jídelna
Výchovné poradenství
Europass
Závěrečné zkoušky
Pro uchazeče
Přijímací řízení
Výsledky přijímacího řízení
Informační dopis pro žáky 1. ročníků
Dny otevřených dveří 2024/25
Ubytování
Domov mládeže
Ubytování pro veřejnost
Kontakt – Domov mládeže
Řád Domova mládeže
Co umíme vyrobit a opravit
práce TESAŘŮ
VĚTRNÝ MLÝN
výrobky TRUHLÁŘŮ
práce OPRAVÁŘŮ ZEMĚDĚLSKÝCH STROJŮ
Renovace malotraktoru PF 62
práce PODKOVÁŘŮ
výrobky UMĚLECKÝCH KERAMIKŮ
výrobky UMĚLECKÝCH KOVÁŘŮ
práce ČALOUNÍKŮ
Napsali o nás
Projekty školy
Přehled projektů
Šablony pro SŠ
Doučování
Operační programy
Galerie
Videa
FOTO
Tesaři z Francie
Metrostav
Opatovice nad Labem
Praha
Ejpovice
Závěrečné zkoušky 2016
Slavnostní předání vysvědčení
3.A – truhláři, tesaři
3. B – podkováři, umělečtí kováři
3. C – opraváři zemědělských strojů
Dobřívský cvoček 2016
Středověké lešení Rožmberk
Tesaři
Truhláři
Opraváři zemědělských strojů
Podkováři
Umělečtí keramici
Umělečtí kováři
Dokumenty ke stažení
Svářečská škola
Podkovářská škola
Vliv podkování na kopyto
Podkovářská škola – informace
Propozice
Organizační pokyny
Výukový program E-HOOF
Podkovářský seminář
Podkovářský seminář 2023
Podkovářský seminář 2024
Soutěž Tesař 2023
Propozice soutěže
Výsledky soutěže
FOTO a VIDEO
Rozpočet školy
GDPR
Whistleblowing
Energeticka politika

V sobotu 11. září 2021 jsme s manželkou v rámci akce „Den evropského dědictví“ navštívili Střední školu řemeslnou v Jaroměři. V informačním letáčku škola skromně nabízela možnost prohlídky historické budovy s galerií prací jejich žáků a absolventů a ukázky řemesel, které měly probíhat v prostorách školy. Počáteční zvědavost, která nás k návštěvě přiměla, vystřídalo obrovské překvapení. Hned po vstupu do budovy zapomenete na to, že je to škola. Spíše si připadáte jako na zámku, v galerii či v muzeu. Všude tu byla vystavena nádherná, nebojím se říci umělecká, díla především kovářů, keramiků a čalouníků a také precizně provedené ukázky prací tesařů a truhlářů. Prohlídka s komentářem učitele odborného výcviku Zdeňka Vítka pak zcela vyčerpávajícím způsobem popsala příběhy většiny prací a jejich úspěchy na soutěžích, poukázala na detaily, originalitu nápadu a přišlo nám neuvěřitelné, co žáci po třech letech „učení“ dokáží, co umí. Škola nabízela i možnost nahlédnout „pod pokličku“ do dílen. V kovárně měli žáci ukázky práce u výhně a provedli nás jednotlivými provozy. Viděli jsme perfektně zrenovovanou půdní frézu a počátek renovace starého „pásáku“, mohli jsme se podívat i k čalouníkům. Na dvoře pak tesař zcela neúnavně a neuvěřitelně přesně ručním nářadím tesal trám, truhláři ohýbali části na výrobu tradičních (historických) saní, pod vedením usměvavých slečen jsme si mohli vyzkoušet točení keramiky na hrnčířském kruhu, proběhla ukázka okování koně ručně vyrobenými podkovami… Návštěva v této škole se nedá jednoduše popsat slovy. To se prostě musí vidět! Za možnost prohlídky tak patří velký dík všem, kdo ji připravili a zorganizovali a musím vyslovit obdiv a úctu k výsledkům práce mistrů, učitelů a žáků. Tady opravdu platí, že řemeslo má zlaté dno.

Doporučuji všem rodičům i žákům, kteří se rozhodují, kam půjdou po absolvování základní školy, ať se tam jdou podívat a promluvit si s učiteli této školy. Myslím si, že jim to v rozhodování volby učebního oboru určitě hodně pomůže. I profesionalita a přístup učitelů k žákům je prostě jiný, než tomu bývá jinde zvykem a myslím, že by se mnozí řemeslníci mohli od nich učit!!!

 

Antonín Havlíček